سه‌شنبه ۱۳۹۲/۰۹/۱۹

محمدي، مدير فني و اجرايي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين:

مراحل دفن زباله‌هاي بيمارستاني بر اساس اصول ايمني انجام مي‌شود

در سال هاي اخير خوشبختانه بي‌خطر سازي زباله هاي بيمارستاني در قزوين با روند قابل قبولي در حال انجام است و مراحل دفن آن نيز بر اساس اصول ايمني انجام مي‌شود.

مدير فني و اجرايي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت: در سال‌هاي اخير خوشبختانه بي‌خطر سازي زباله‌هاي بيمارستاني در قزوين با روند قابل قبولي در حال انجام است و مراحل دفن آن نيز بر اساس اصول ايمني صورت مي گيرد.

به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين و به نقل از روزنامه همشهري؛ بابک محمدي افزود: در تلاش هستيم تا بتوانيم با عقد قراردادي جديد زباله هاي مطب ها و ساير مراکز بهداشتي درماني که اکنون زير پوشش طرح جمع آوري زباله هاي بيمارستاني نيستند تحت پوشش قرار گيرند.
وي بيان کرد: شهرداري و سازمان مديريت پسماند در جايگاه متولي جمع آوري زباله از هر نوعي وظيفه دارد تا شهر را از هر نوع زباله اي پاک کند و موضوع دفع زباله هاي بيمارستاني به دليل حساسيت و خطراتي که بر محيط زيست دارند خطير تر و مهم تر است.
محمدي بيان کرد: در تعريفي که از زباله‌هاي بيمارستان در بند 2ماده 2 قانون مديريت پسماند آمده است به پسماندهاي عفوني و زيان آور ناشي از بيمارستان‌ها، مراکز بهداشتي، درماني، آزمايشگاه‌هاي تشخيص طبي و ساير مراکز مشابه گفته مي شود ساير پسماندهاي خطرناک بيمارستاني از شمول اين تعريف خارجند.
وي افزود: تمامي بيمارستان هاي سطح شهر مجهز به دستگاه «اتوکلاو» يا بي خطر ساز زباله هاي عفوني و بيمارستاني هستند که طبق قراردادي که نظام پزشکي و دانشگاه علوم پزشکي با سازمان مديريت پسماند منعقد کرده است بعد از بي خطرسازي زباله ها توسط مراکز درماني، خودروهاي ويژه سازمان مديريت پسماند، اين زباله ها را به مکان مخصوص دفع زباله هاي عفوني منتقل مي کنند.
اين مسوول اضافه کرد: طبق ماده 16 قانون مديريت پسماند، مديريت و بي خطر سازي کردن پسماند عفوني به عهده توليد کنندگان آن مي باشد که به همين جهت براي برطرف کردن مشکلات ناشي از اين گونه پسماندها، سازمان با همکاري معاونت بهداشت و درمان استان مبادرت به شناسايي منابع توليد کننده پسماندهاي بيمارستاني، نوع و مقدار پسماندهاي توليدي در بخش هاي مختلف بهداشتي درماني کرده است. برهمين اساس تمامي مراکز بيمارستاني و درمانگاهي مجهز به سيستم بي خطر سازي پسماندهاي عفوني شده اند.
اين مسوول بيان کرد: کاهش ميزان زباله هاي بيمارستاني اعم از عادي و عفوني و مديريت صحيح در جمع آوري و دفع اين زباله ها از راهکارهاي مناسب در پيشگيري و کنترل خطرات بهداشتي و زيست محيطي است.
محمدي افزود: در مراحل جمع آوري و دفع زباله هاي بيمارستاني به اصول ايمني و تفکيک آن‌ها از ساير زباله ها توجه مي شود تا موجبات آلودگي هاي زيست محيطي فراهم نشود.
وي خاطر نشان كرد:دفع نشدن و يا دفع نامناسب زباله هاي عفوني مي تواند خطرات بسياري از جمله انتشار ميکروب ها و آلودگي هاي عفوني و شيوع بيماري هاي مختلف را موجب شود که ضرورت دفع اصولي آن بايد براي تمامي مراکز درماني روشن شده و اقدامات لازم در اين مورد صورت گيرد.
وي اضافه کرد: دفع نامناسب زباله هاي بيمارستاني نه تنها موجب انتشار بيماري مي شود بلکه در برخي موارد مي تواند موجب مقاوم شدن آلودگي ها نسبت به درمان نيز شود و همچنين مي تواند آسيب هاي جبران ناپذيري به جامعه، محيط زيست و سلامت افراد وارد کند.
مدير فني و اجرايي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين در پايان از پزشكان، مديران و مسئولين مراكز درماني و مطب ها خواست تا جهت بي خطر سازي پسماند عفوني خود اقدام كنند و از تخليه آن داخل مخازن مخصوص زباله هاي شهري جداً خودداري کنند.
پايان پيام
 

تصاویر مرتبط