سه‌شنبه ۱۳۹۱/۰۷/۰۴

وزيري نژاد، مدير عامل سازمان فرهنگي- ورزشي شهرداري قزوين:

احياي بازي هاي سنتي مانع رواج سرگرمي هاي مخرب امروزي مي شود

اولين جشنواره مسابقات ورزشهاي سنتي قزوين با برگزاري مراسم اختتاميه و معرفي نفرات برتر به کار خود پايان داد.

مدير عامل سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين گفت: هدف از احياي بازي هاي بومي و محلي شهر و استان قزوين رجعت به گذشته و معرفي، آموزش و بازگويي سنتهاي قديمي مردم اين سرزمين به نوجوانان و جوانان نسل امروز است.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛ سعيد وزيري نژاد در آيين اختتاميه اولين جشنواره مسابقات ورزش هاي سنتي مرکز استان که در بوستان ملت برگزار شد، ضمن گراميداشت هفته دفاع مقدس و دهه کرامت، افزود: مجموعه شوراي شهر و شهرداري مرکزاستان قصد دارند با احياء اين بازي ها که اولين جشنواره آن همزمان با هفته قزوين شکل گرفت و طي 15 روز تداوم يافت نسل امروز و آينده را با گنجينه هاي بازمانده از گذشتگان آشنا کنند تا جامعه با تفاوتهاي بازي هاي قديم و جديد آشنا شده وآسيبهاي اجتماعي و رواني بازي هاي امروزي که غرب به ما تحميل کرده براي مردم تبيين شود.

اين مسئول با تاکيد براينکه بازي هاي قديمي از تحرک و نشاط خاصي برخوردار بود و مهمتر از آن با هزينه ي کمي براي تمامي اقشار جامعه مورد استفاده قرار مي گرفت گفت : فرزندان ما با انجام بازي هاي امروزي در فضاي محدود آپارتمان، بدون تحرک و پويايي زندگي مي کنند و اين بازي هاي مخرب بر اعصاب و روان آنها تاثيرات منفي برجاي خواهد گذاشت.

وزيري نژاد همچنين يکي از برنامه هاي مهم سازمان متبوع خود را آموزش و رواج بازي هاي بومي و محلي در قالب نرم افزار ، کتاب و ديگر ابزار هاي تبليغاتي در بين خانواده ها عنوان کرد.

مديرعامل سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين سپس به اولين جشنواره بازي هاي بومي و محلي اشاره و بيان کرد: اين جشنواره که با اجراي بازي هاي بومي و محلي از سوي گروه فجر در بوستانهاي قزوين و به ويژه بوستان ملت به اجرا درآمد توانست فرهنگ اجراي بازي هاي قديمي را براي مردم کشورمان زنده کند در همين راستا معرفي بازي هاي قديمي در شبکه 2 سيما نيز به انجام رسيد.

اين مسئول ادامه داد: گروه فجر که مسئوليت احياي بازي هاي بومي و محلي را بر عهده دارد در طول برگزاري جشنواره روز قزوين تا اجراي مراسم اختتاميه اولين دوره از مسابقات بومي و محلي نسبت به شناسايي استعدادها ،تشکيل تيم هاي ورزشي و آموزشهاي مربوطه به آنها و برگزاري مسابقات مختلف اقدام کرده است.

مديرعامل سازمان فرهنگي- ورزشي شهرداري قزوين با تاکيد بر اينکه رواج درست بازي هاي بومي و محلي با ورود پيشکسوتان اين عرصه به صحنه بيشتر از قبل فراهم مي شود يادآور شد: با احياي اين بازي ها بخشي از تمدن چندين هزار ساله شهرمان به مردم کشور و جهان معرفي شده و زمينه رشد و توسعه زادگاهمان که در 450 سال قبل به مدت 50 سال پايتخت ايران بوده فراهم مي شود.

وي بر استفاده از توان فکري نخبگان و مردم شهر و مجموعه مديريت شهري براي تصميم گيري و ترسيم چشم انداز موفق قزوين تاکيد کرد.

گفتني است در پايان مراسم از سه تيم برتر اولين جشنواره مسابقات ورزشهاي سنتي تقدير شد.    

 پايان پيام

تصاویر مرتبط