چهارشنبه ۱۳۹۴/۰۶/۱۱

در کميته فرهنگ،اقتصاد و گردشگري شهرداران آسيايي صورت گرفت؛

بررسي راه‌هاي رونق صنعت گردشگري در شهرهاي قاره کهن

کارگروه گردشگري و اقتصاد پنجمين نشست هيأت اجرايي مجمع شهرداران آسيايي (AMF) با حضور نمايندگان شهرداران کشورهاي آسيايي در تالار مردم شوراي اسلامي شهر قزوين برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري قزوين: ميثم مظلومي معاون شهردار اروميه در ابتداي اين کارگروه ضمن معرفي جاذبه هاي تاريخي و طبيعي اين شهر به تشريح برنامه توسعه گردشگري و سرمايه گذاري اين شهر پرداخت و گفت: در اين شهر برنامه هايي براي توسعه اقتصادي صنعت توريسم و گردشگري تدوين شده و براي دست يابي به نتايج مطلوب‌تر نيازمند مشارکت با شهرهاي آسيايي و بهره‌مندي از تجارب مثبت آنان هستيم.
*
دکتر امامي سخنران بعدي اين نشست بود که در رابطه با برنامه توسعه گردشگري شهر قزوين توضيحاتي ارائه داد و گفت: گردشگري به عنوان هسته اصلي توسعه در قزوين به شمار مي‌آيد چراکه رشد شهرنشيني و تغيير و تحولات انجام شده در اين بخش، رونق در بخش صنعت گردشگري را در پي دارد.
وي شهرداري را ارگاني فرا بخشي دانست و بر تأثيرگذاري نهادهاي مردمي در تحقق اهداف شهرداري تأکيد کرد و با اشاره به اهداف گردشگران که در حال حاضر از گردشگري شهري فراتر رفته، افزود: اگر گردشگري يا صنعت توريسم بر اساس محور توسعه رشد کند، نگرش‌ها به اين بخش تغيير پيدا مي کند.
دکتر امامي با بيان اينکه طرح توسعه شهر قزوين با محوريت تاريخي، فرهنگي و بين المللي دنبال مي‌شود و قادر است اين شهر را به عنوان منطقه استراتژيک در منطقه معرفي کند، ادامه داد: در پايان قصد داريم اين شهر را به عنوان مرکز تبادلات فرهنگي و اقتصادي به دنيا معرفي کرده و گذشته درخشان اين شهر را دوباره احياء کنيم.
*
دکتر بيزري از شهر سيدا کشور لبنان نيز در ادامه اين کارگروه نسبت به معرفي موقعيت جغرافيايي، سابقه تاريخي و فرهنگي و به ويژه چگونگي وضعيت صنعت توريسم و گردشگري منطقه صحبت هايي ارائه داد و گفت: اين شهر که در سواحل درياي مديترانه واقع شده با تمدن‌هاي مختلف فارسي، عربي، مصري و اروپايي در ارتباط بوده و شهرسازي آن از معماري امپراطوري عثماني بهره برده است.
وي با تأکيد بر اينکه مسئولان شهر سيدا قادرند شهر را به شکل مدرن و امروزي تبديل کنند، افزود: صنعت گردشگري در اين شهر از اهميت بالايي برخوردار است به طوريکه کشور لبنان از موفق ترين کشورها در ميزباني از توريست نام مي گيرد و ضمن اينکه ترکيبي از گردشگري آسيايي در اين شهر ديده مي شود، يک بازار مهم به شمار مي آيد.
دکتر بيزري همچنين با تأکيد بر اينکه در پايان اين نشست بايد نگاه مشترک شهرداران شهرهاي آسيايي را تدوين کرد و به نسل هاي آتي انتقال داد، افزود: شهر سيدا کشور لبنان از اين آمادگي برخوردار است تا نسبت به تبادل تجربه و اطلاعات با ديگر شهرها بپردازد و در اين زمينه مي توان از توان کارشناسان، صاحب نظران و دانشجويان خلاق بهره برد.
*
نماينده شهردار شهر بيت المقدس کشور فلسطين نيز با اشاره به وضعيت نامطلوبي که اسرائيل براي فلسطيني ها به وجود آورده و رشد فرهنگي، اقتصاد، گردشگري و زندگي روزمره آنان را تحت تأثير قرار داده است، ادامه داد: قبل از ورود اسرائيلي ها به اورشليم گردشگري اين شهر بسيار پيشرفته و درخور توجه بود ولي تجاوز اسرائيلي ها موجب شد 70 درصد از جمعيت عرب اين شهر به مکان ديگري نقل مکان کنند.
*
نماينده شهردار شيراز نيز در ادامه اين نشست ضمن تشريح روند گردشگري اين شهر و برنامه هاي تدوين شده در اين بخش، گفت: مرکز "شيراز شناسي و خانه ملل" اين شهر به منظور ارائه خدمات پشتيباني به شهروندان و به ويژه گردشگران راه اندازي شده و در کنار اين شهرداري شيراز از گروههاي مختلف هنري و موسيقي حمايت مي کند.
وي به نمايندگان شهرداران آسيايي پيشنهاد داد: با برگزاري هفته فرهنگي در شهرهاي آسيايي و دعوت از نمايندگان ديگر شهرهاي قاره کهن و حتي از کشورهاي اروپايي براي شرکت در اين برنامه ها بسيار اثرگذار خواهد بود.
نماينده شهردار شيراز برپايي جشنواره هاي رقابتي در عرصه علمي و هنري را نيز در رونق مقوله فرهنگ و اقتصاد گردشگري مهم دانست و بر همکاري مؤثر دانشجويان در اين بخش تأکيد کرد.
*
دکتر سيد محمد مجابي نيز در اين نشست در رابطه با رابطه بين گردشگري و طبيعت صحبت کرد و ادامه داد: گردشگري از مسائل مهم مديريت شهري و از منابع پايدار شهري و محيط زيست به شمار مي آيد.
وي ادامه داد: صنعت توريسم از مهمترين منابع درآمدي کشورهاي جهان به شمار مي آيد به طوريکه در سال 2010 زمينه فعاليت شغلي 40 ميليون نفر در سال به واسطه توسعه اين صنعت در جهان براي افراد ايجاد شد.
مجابي با برشماري انواع گردشگري در جهان همچون گردشگري سلامت، تجارت، تفريحي، روستايي و فرهنگي گفت: يکي ديگر از شاخه هاي اين صنعت، برپايه طبيعت گردي استوار شده است که به توسعه پايدار منجر خواهد شد.
وي با اشاره جاذبه هاي گردشگري، طبيعي و زيست بوم استان قزوين، ادامه داد: ايجاد پارک جنگلي باراجين در حاشيه شهر و وجود باغات سنتي وسيع در اين شهر، قزوين را به يکي از مهمترين مناطق براي جذب گردشگر تبديل کرده است.
مجابي در پايان پيشنهاد داد: تشکيل کميته گردشگري براي تدوين برنامه هاي شاخص و رتبه بندي شهرهايي که در اين زمينه فعاليت دارند امر مهمي است تا گامي ارزنده در ارتقاء اکوتوريسم انجام شود و از سوي ديگر، اگر هريک از شهرها در تدوين برنامه هاي جامع گردشگري اهتمام داشته باشند در نهايت به ايجاد مديريت يکپارچه گردشگري دست خواهيم يافت.
*
در ادامه مهندس رشوند نماينده شهردار قزوين نيز گزارشي از روند گردشگري و صنعت توريسم اين کهن شهر ارائه داد و گفت: قزوين محل تلاقي شش استان کشور و کرديدور اتصال شمال به جنوب و شرق به غرب کشور محسوب مي شود.
وي ادامه داد: باغات سننتي در اين خطه همچون نگيني سبز مي درخشد و رشته کوههاي آن محل تلاقي کوههاي البرز و زاگرس به شمار مي آيد و آثاري از تمدن هفت تا 9 هزار ساله در آن ديده مي شود.
رشوند همچنين با اشاره به ديگر جذابيتهاي اين خطه افزود: قزوين در حوزه دانشگاهي، صنعتي، کشاورزي، ميراث طبيعي و به ويژه روابط بين الملل و برگزاري همايشها و اجلاس هاي ملي و جهاني نيز قزوين حرفي براي گفتن دارد.
*
نماينده شهردار کاشان نيز با اشاره به پتانسيل ها و ظرفيت‌هاي اين شهر تاريخي و اينکه از تمدن و قدمتي هفت هزار ساله برخوردار است، گفت: توجه به صنعت گردشگري در اين شهر به نوعي است که از ظرفيت‌هاي موجود به شکل قابل توجه استفاده شده است و نمونه آن را مي‌توان در بازسازي خانه هاي قديمي و ديگر مکان‌هاي کهن مشاهده کرد.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط